Hur känner och tänker barn om PAX i skolan? Själva arbetssättet är utformat för att göra det enkelt som lärare att kontinuerligt göra sin elevgrupp delaktig kring arbetet med trygghet och studiero. För de som vill ta det ett steg längre kan man använda sig av elevenkäter, där eleverna får tycka till om de olika verktygen i PAX. Dessutom har en forskargrupp fokuserat på frågan. De lät svenska tredjeklassare berätta om sina upplevelser av PAX i skolan. Resultatet? De fann en blandning av glädje, utmaningar och lärdomar som kan inspirera oss alla som arbetar i skolans värld!
Vad är PAX i skolan?
PAX i skolan är en samling vetenskapligt utprövade verktyg som syftar till att skapa ett klassrum präglat av lugn, trygghet, glädje och studiero. Genom att använda feedback, uppmuntran och tydliga förväntningar, får eleverna öva på självreglering och social problemlösning. Arbetssättet används i många olika andra länder i skolans alla årskurser. I Sverige är det i dagsläget främst anpassat för lågstadiet.
Barnens perspektiv
I studien deltog 42 elever från tre skolor, och de fick både fylla i en enkät och intervjuas om sina erfarenheter. Resultatet visade att barnen hade övervägande positiva attityder till PAX. Många uppskattade hur PAX i skolan skapar lugn och fokus i klassrummet, vilket i sin tur gör det lättare att koncentrera sig på skolarbetet. Barnen beskrev också glädjen i att delta i aktiviteter som “PAX Överraskning” – ett sätt att fira små framsteg i klassen, exempelvis genom att dansa på stället. Barnen beskrev också glädjen i att ge eller få “Hissningar”, lappar med positiva budskap. Som en elev uttryckte det: “Det känns varmt inombords när någon paxar mig.”
Utmaningar och möjligheter
Trots de positiva upplevelserna fanns det också utmaningar. Att bryta mot de gemensamma förväntningarna – att göra en så kallad “bliim” – kunde kännas jobbigt. Men de flesta barn såg misstag som något naturligt och hanterbart. En elev sa klokt: “Alla gör misstag ibland, annars är man inte människa.” En annan utmaning var när gruppen misslyckades i “PAX-spelet”, vilket ibland ledde till frustration. Men även dessa upplevelser beskrev barnen som lärorika och motiverande för att försöka igen. En elev säger “Nästa gång kommer vi att klara PAX-spelet och vinna”.
Vad kan vi lära oss?
Studien visar att PAX inte bara är ett effektivt arbetssätt för att skapa trygghet, studiero och ordning, utan också ett sätt att stärka barns självkänsla och sociala färdigheter. Studien ger oss en inblick i hur barnen själva upplever arbetssättet, och det är tydligt att de uppskattar dess positiva effekter. Det som gör PAX särskilt värdefullt är hur det inkluderar barnens röster – de får vara med och forma tydliga förväntningar och mål för sin klass. Detta stärker deras känsla av delaktighet och ansvar. För dig som redan använder PAX – ta gärna chansen att fråga barnen hur de upplever det – deras perspektiv kan ge värdefulla insikter!
Artikeln och referenser
Om du vill läsa artikeln själv hittar du den länkad nedan. Notera att artikeln är skriven på engelska och använder engelska termer för verktygen i PAX, även om studien är gjord i Sverige.
Hübinette, E., Udén, S., Nilsson, G., & Schad, E. (2024). Doing PAXY Things: Swedish 3rd-Grade Students’ Feelings and Attitudes towards Participation in the PAX Good Behavior Game. European Journal of Psychology and Educational Research, 7(3), 143-157. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1439910.pdf