I många skolor idag pratar vi om behovet av att skapa trygga, inkluderande och stödjande lärmiljöer. Den som söker efter evidensbaserade arbetssätt för detta kommer bland annat att hitta Positivt beteendestöd (PBS), Inkluderande beteendestöd i skolan (IBIS) och PAX i skolan. Men vad är skillnaden – och hur hänger de ihop?
En liknelse kan hjälpa: Om PBS är som en stad, är skolbaserad PBS en av dess stadsdelar. IBIS är då ett specifikt kvarter i den stadsdelen. PAX är en typ av bostad som kan finnas i flera olika kvarter – till exempel i IBIS-kvarteret – men också på andra håll.
PBS – det övergripande ramverket
PBS är ett forskningsbaserat ramverk för att förebygga och minska problembeteenden, och samtidigt främja positiva beteenden och värdegrundsarbete. Det används i många olika miljöer, allt från hemmet till stödboenden, och inte minst i skolan. Det bygger på att lära individen färdigheter och förändra miljön runt omkring för att höja livskvaliteten och skapa hållbara beteendeförändringar. Det går att arbeta med PBS på flera nivåer: från universella insatser för alla elever, till mer riktade stöd för grupper eller individer med större behov. Grundtanken är att beteenden inte uppstår i ett vakuum, utan i samspelet mellan barn och miljö – och att vi kan förändra detta samspel på ett positivt sätt.
IBIS – ett svenskt sätt att arbeta skolövergripande
IBIS är en svensk modell för skolövergripande PBS. Det är ett strukturerat arbetssätt där hela skolpersonalen, från lärare till skolledning, arbetar gemensamt med att tydliggöra förväntningar, förebygga problem och stärka positiva beteenden. IBIS innebär att skolans värdegrundsarbete och beteendestöd blir en naturlig del av vardagen och gäller för alla – oavsett om man är elev, pedagog eller rektor. IBIS är en översöttning av det norska programmet PALS, som ibland används under det namnet även i Sverige.
IBIS sprids och forskas på via Uppsala universitet. Om du är nyfiken, läs mer i den här artikeln från Vi lärare eller på Uppsala universitets hemsida.
PAX – verktyg på den universella nivån
PAX i skolan är ett evidensbaserat arbetssätt inom PBS som används i klassrummet för att stärka elevers självreglering och samarbetsförmåga. I PAX skapar eleverna en gemensam vision för hur de vill att klassrummet ska vara, för att sedan öva på att agera i linje med den. PAX har visat sig ge långsiktiga effekter på både skolresultat och psykisk hälsa, och kan användas från förskoleklass upp till och med mellanstadiet.
Hur hänger de ihop?
PBS ger den övergripande kartan för hur vi kan bygga positiva, stödjande miljöer. Det går att göra på bred eller liten front. IBIS är ett tydligt sätt för att göra det på hela skolan. PAX är ett konkret verktyg för den universella nivån i PBS, som riktar sig till alla elever – ett sätt att i vardagen omsätta principerna i klassrummet. PAX och IBIS fungerar utmärkt ihop: IBIS skapar samordningen, medan PAX ger lärarna praktiska verktyg att använda direkt med eleverna.
Varför kombinera?
När vi gör PAX inom ramen för IBIS får vi det bästa av två världar: ett gemensamt språk och struktur för hela skolan och samtidigt konkreta verktyg som fungerar i klassrummets vardag. Resultatet blir inte bara färre konflikter och bättre arbetsro – utan också ökad trivsel, starkare relationer och bättre förutsättningar för alla elever att lyckas.
Vill du veta hur du skulle kunna kombinera arbetet med IBIS med PAX på din skola? Då kan du boka ett videomöte med oss.