Trygga övergångar i skolan

Trygga övergångar i skolan

Hämta och lämna böcker, ställa upp på led inför maten, samsas i kapprummet, flytta sig till mattan för en genomgång. I skolan är övergångar en återkommande och självklar del av dagen. Det kan handla om små övergångar som att växla mellan ämnen eller aktiviteter i klassrummet, eller större övergångar som att gå från lektion till rast, vidare till lunch eller fritids. Trots att övergångar är en naturlig del av skolvardagen, innebär de utmaningar för många elever.

Utmaningar med övergångar

Elever ställs inför att förhålla sig till förändringar och växla aktivitet under övergångar. Det kan handla om att möta en ny lärare, komma igång med ett nytt ämne, hantera nytt skolmaterial eller röra sig tillsammans med klasskompisar i en korridor. För eleverna kan övergångar innebära både en fysisk och mental transportsträcka där otrygghet och osäkerhet kan uppstå, särskilt för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Exempelvis kan det handla om osäkerhet i hur jag ska ta mig till bokhyllan med pärmar eller vad jag ska göra när alla kompisar samtidigt står vid bokhyllan. Det kan också vara svårt att komma ihåg att bara hämta pärmen och inte börja prata om rasten med en kompis. När alla elever är igång med en övergång tillsammans blir risken för att det uppstår missförstånd och konflikter större, och att undervisningstid går förlorad. Det är också vanligt att läraren behöver ge många tillsägelser för att de ska klara av övergången. Detta gör att övergångar blir tråkiga för både lärare och elever.

PAX som ett stöd för tryggare övergångar

Med PAX i skolan arbetar elever och lärare tillsammans för att göra övergångar tydligare och smidigare. Genom att tillsammans prata om hur en övergång ska gå till för att kännas trygg och smidig skapas delaktighet och förutsägbarhet hos eleverna. Klassen skapar gemensamma överenskommelser om vad de ska fokusera på under övergången, exempelvis att gå lugnt, hålla händerna längs med kroppen och undvika att springa. Att gemensamt tydliggöra vad klassen fokuserar på att göra under övergången ökar tryggheten och minskar stressen för många elever. Det ger också en möjlighet för vuxna i klassrummet att påminna och uppmuntra eleverna under tiden som övergången är igång “Jag ser att alla går lugnt med sina händer längs med kroppen, vad fint!”. Kombinationen av tydliga förväntningar och återkoppling ger eleverna en chans att över tid bli bättre på att genomföra övergångar tillsammans.

Genom att arbeta med PAX som modell för trygghet och studiero kan man skapa en röd tråd för eleverna från förskoleklass till årskurs 3, vilket ger en kontinuitet som bidrar till ökad trygghet och studiero.

Referenser

Ennis, R. P., Royer, D. J., Lane, K. L., & Griffith, C. E. (2017). A systematic review of precorrection in PK-12 settings. Education and Treatment of Children, 40(4), 465–496.

VanMaaren, V., Daniels, S., Ignacio, P.,McCurdy, M., & Skinner, C. H. (2020). Reducing Hallway Disruptions in Elementary Students Using a Modified Timely Transitions Game. Journal of Positive Behavior Interventions, 22(1), 15–24.